Twitter Updates

    follow me on Twitter

    maandag, juni 20, 2005

    Lezers vooral naar eigen krantensites


    Maandag 20 juni 2005 Televisie en kranten verslaan internet nog met gemak als belangrijkste nieuwsbron. Krantenlezers zoeken vooral de site van de eigen titel op. Dit blijkt uit een wetenschappelijke studie van de Belg Hans Beyers van de Universiteit van Antwerpen naar online kranten.
    Op de vraag wat de belangrijkste nieuwsbron is, is de verdeling van antwoorden van ruim duizend respondenten

    1. Tv: 34,5 procent
    2. Gedrukte krant: 23 procent
    3. Internet algemeen: 18 procent
    4. Radio: 14 procent
    5. Online krant: 7 procent

    Gevraagd naar de tweede belangrijkste bron komt er grofweg hetzelfde rijtje als resultaat, maar bij de vraag naar de derde belangrijkste nieuwsbron staat internet bovenaan.

    Een tweede belangrijke uitkomst is dat veel lezers van kranten ook naar hun eigen titel online gaan om zich via internet te informeren. Dus als ze, zeg maar, op papier de Volkskrant lezen nemen ze niet online NRC of De Telegraaf als belangrijkste aanvulling.
    Beyers stelt vast dat internet niet sterk leidt tot een verruimende blik buiten de eigen regio. Op de vraag of online de papieren kranten op termijn kan vervangen was het antwoord:
    Nee: 48 procent
    Ja: 28 procent
    Weet niet: 24 procent
    Al 27 procent zei echter minder kranten te kopen als gevolg van de online publicaties van kranten. Op de vraag om welke reden lezers online kranten lezen waren de antwoorden als volgt:

    1. Om het snelle nieuws: 56 procent
    2. Als aanvulling op bestaande media: 46 procent;
    3. Om de archieven: 41 procent
    4. Persoonlijke selectie artikelen
    5. Voor video en/of audio: 31 procent
    6. Om geen krant te hoeven kopen: 27 procent
    7. Om in het buitenland te kunnen lezen: 22 procent
    8. Goedkoop: 7 procent
    9. Vanwege forums en discussie: 6 procent

    En op de vraag waarom men nog andere media tot zich neemt, komen bekende antwoorden als 'internet kun je niet meenemen' en 'traditonele media verschaffen goed nieuws' en het computerscherm is 'onplezierig om van te lezen'.

    In Nederland deed de uitgave Netkwesties recent uitgebreid onderzoek naar de ontwikkeling van en kansen voor online pers.



    Fabchannel beste multimediasite van Nederland
    Vrijdag 17 juni 2005- De videoconcertzender Fabchannel.com heeft de prijs gewonnen voor de beste Nederlandse multimediaproductie van dit jaar. Het is niet de eerste prijs.


    Na het winnen van de gouden Spinaward in 2003 sleept de internetconcertzender opnieuw een prijs in de wacht. Bij de uitreiking van de Europrix werd Fabchannel verkozen tot beste Nederlandse multimediaproductie van 2005. Na het winnen van de categorie 'Kennis Ontdekking en Cultuur' eindigde de zender in het overall-klassement boven de andere zeven categoriewinnaars.

    Fabchannel zendt wekelijks concerten, festivals, competities en lezingen vanuit Paradiso en Melkweg live uit op internet. Het video on demand-archief van Fabchannel telt momenteel 370 volledige concertregistraties en is daarmee volgens de initiatiefnemers het grootste concertarchief ter wereld. De concerten zijn gratis te bekijken.

    In 2000 vond de eerste uitzending van Fabchannel.com via internet plaats. Inmiddels wordt er drie à vier keer week uitgezonden. Sinds het prille begin is er veel veranderd. Werd in de beginjaren nog vanuit een bezemkast uitgezonden, sinds begin van dit jaar heeft de site een professionele digitale videostudio tot zijn beschikking. Deze stelt Fabchannel in staat om concerten op hoogwaardige kwaliteit te produceren voor breedbandinternet, dvd en digitale televisie.